Schrijf op B1 taalniveau, dat begrijpt bijna iedereen

Meer resultaat door het versimpelen van je teksten

Een tijd geleden sprak ik een ondernemer die af en toe weleens vergaderingen van de gemeente bijwoont. Hij vroeg zich altijd af waarom er daar met zoveel moeilijke woorden wordt gesproken, de helft van de mensen die er zitten begrijpen er niets van. Na een aantal vergaderingen had hij maar eens gevraagd: ‘’Kan er ook gesproken worden in de gewone mensentaal?’’ Zijn vraag werd ontvangen met een daverende lachsalvo. Het grootste gedeelte van de mensen dacht er namelijk precies hetzelfde over, maar zij durfden het niet te zeggen.

Wil je een boodschap overbrengen naar je klant of potentiële klant? Versimpel dan je boodschap! Uiteraard ligt het er wel aan wat je doelgroep is. Als je voor een advocatenbureau schrijft, gebruik je natuurlijk een ander taalniveau dan wanneer je voor een winkel schrijft. Maar toch, ondanks het hoge taalniveau dat iemand kan bezitten, leest men meestal het liefst simpele teksten. Waarom? Omdat het minder tijd kost! Wist je trouwens dat veel bedrijven en overheden teksten schrijven op taalniveau C1 en dat ongeveer 60% van de Nederlanders dit niet goed kan begrijpen? Dat is toch jammer, zo komt je boodschap niet waar je hem hebben wilt. Een tekst op taalniveau B1 is voor 95% van de Nederlanders prima te begrijpen. Mijn advies is dus ook: schrijf op taalniveau B1! Zo bereik je een groter publiek.

Als we teveel moeite moeten doen om een tekst te lezen dan belandt hij al snel onderaan een to do list of er wordt zelfs helemaal niets mee gedaan. Iedereen heeft maar 24 uur in een dag, die vaak al veel te vol is gepropt. Denk je dan dat die persoon heel veel moeite voor jouw tekst gaat doen? Ik denk het niet.

De oplossing:                                                                                                                                                                                                          Versimpel de tekst! Wees duidelijk en vertel in het kort wat je wilt vertellen. Kies de belangrijkste dingen die vermeld moeten worden en probeer dit in het begin van de tekst te verwerken. Wanneer de klant het begin van je tekst leest, dan heb jij de meest belangrijkste informatie al overgebracht. De meeste lezers halen het einde van een tekst niet. Tenzij je de tekst doordacht opbouwt. Denk je nu: ‘’Wat een gedoe, hier heb ik helemaal geen zin in.’’ Geen paniek, ik kan je helpen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *